From: honlap [mailto:honlap@ofi.hu]
Sent: Thursday, September 7, 2017 5:19 PM
To: Tyukász Tamás <igazgato@neriiskola.hu>
Subject: Az Ökoiskola Hálózat 456. hírlevele
1. Fenntarthatóságra nevelés – 2/2017 (FN 2/2017)
2. „Iskolakertünk termékei”
3. I. Kárpát-medencei Magyar Iskolakertek Szakmai Fóruma
4. III. Országos Iskolakert – hálózat Találkozó
5. TeSzedd! c. akció szept. 15-17. között
6. Patak menti Portrék – BISEL országos verseny 2017 -2018.
7. Felhívás játéktesztelésre
8. OMÉK 2017 – mYnest bemutató
9. I-DigStories projekt és a digitális történetmesélés
10. Interkulturális képzés oktatási területen dolgozók számára
11. Klubfoglalkozások a Budapesti Művelődési Központban
1. Fenntarthatóságra nevelés – 2/2017 (FN 2/2017)
Az UNESCO, mint az ENSZ oktatással foglalkozó része, felhatalmazást kapott arra, hogy koordinálja és vezesse a 2030-as globális oktatási keretrendszert, részeként annak a globális folyamatnak, ami a szegénység felszámolására irányul a 17 fenntartható fejlődési célon (FFC, angolul: SDG) keresztül. Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete elkészítette az UNESCO: Fenntartható fejlődési célok oktatása – Tanulási célok (2017) című kiadványának fordítását. Az eredeti angol nyelvű változat itt elérhető: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf. A kiadvány elsősorban az oktatásban dolgozók számára készült útmutató. Mind a 17 FFC-hoz meghatározza a részletes tanulási célokat (16 évesnél idősebb életkorra, fiatal felnőttkorra fókuszálva), valamint témaköröket és tanulási tevékenységeket ajánl.
Az ökoiskolák és ökopedagógusok számára különösen érdekesnek tartjuk a dokumentumot, amely várhatóan egy évtizedre meghatározhatja a környezeti/fenntarthatóságra nevelésről folyó diskurzust. Ezért már a publikálás előtt részleteket osztunk meg az Ökoiskola Hírlevél olvasóival.
A következő hónapokban az egyes FFC-khez tartozó egyedi tanulási célok leírásai következnek. Mindegyik FFC-hez a tanulási célokat kognitív, társadalmi-érzelmi és viselkedési területekre írjuk le.
A kognitív területhez tartoznak a tudás és gondolkodási képességek, amik szükségesek az FFC jobb megértéséhez, valamint ahhoz, hogy ezt a célt elérjük.
A szociális-érzelmi terület azokat a képességeket foglalja magába, amik az együttműködésben, tárgyalásokban, kommunikációban segítik a tanulót annak érdekében, hogy az FFC ügye előremozduljon, ezen kívül segítik az önfejlesztésben is az önreflexió, értékek, attitűdök és motiváció terén.
A viselkedési terület a cselekvési kompetenciákat írja le.
Ezenfelül minden FFC-hez javaslunk kiindulási témaköröket és pedagógiai megközelítéseket.
Tanulási célok az 1. FFC-hez – „A szegénység felszámolása”
Kognitív terület
1. A tanuló érti az extrém és relatív szegénység fogalmát, és képes a kritikus gondolkodásra az ezt előidéző kulturális és normatív körülményekkel és gyakorlatokkal kapcsolatban.
2. A tanuló tisztában van az extrém szegénység és az extrém gazdagság helyi, nemzeti és globális eloszlásával.
3. A tanuló ismeri a szegénységet előidéző okokat és azok hatásait, úgymint az erőforrások és a hatalom egyenlőtlen elosztása, gyarmatosítás, konfliktusok, a természeti kockázatok és egyéb, klímaváltozás hatása miatti katasztrófák, környezeti leromlás és technológiai katasztrófák, valamint a szociális védelmi rendszerek és intézkedések hiánya.
4. A tanuló tisztában van azzal, hogy az extrém szegénység és extrém gazdagság hogyan hat az alapvető emberi jogokra és szükségletekre.
5. A tanuló ismeri a szegénységet csökkentő stratégiákat és intézkedéseket, valamint képes megkülönböztetni a hiány-alapú és az erősség-alapú megközelítéseket a szegénység tekintetében.
Társadalmi-érzelmi terület
1. A tanuló képes az együttműködésre annak érdekében, hogy az egyének és közösségek hatni tudjanak a hatalom és az erőforrások elosztásának megváltoztatására a közösségen belül és azon kívül is.
2. A tanuló képes az extrém szegénység és gazdagság tudatosítására és párbeszédeket kezdeményez ezek megoldására.
3. A tanuló képes a szegénység témájával kapcsolatos érzékenységre, valamint együtt érez és szolidáris a szegényekkel és mindazokkal, akiknek sérülékeny a helyzete.
4. A tanuló képes feldolgozni (reflektálni) a szegénységgel kapcsolatban személyes élményeit és előítéleteit.
5. A tanuló kritikusan tekint saját szerepére az egyenlőtlenség szerkezetének globális fenntartásában.
Viselkedési terület
1. A tanuló képes a szegénység csökkentésére irányuló akciók tervezésére, megvalósítására, értékelésére és ezek megismétlésére.
2. A tanuló képes nyilvánosan követelni és elősegíteni olyan intézkedések fejlesztését és integrációját, amik elősegítik a társadalmi és gazdasági igazságosságot, a kockázatcsökkentő stratégiákat és a szegénységet csökkentő akciókat.
3. A szegénység létrejötte és csökkentése témáiban a tanuló képes a helyi, nemzeti és nemzetközi vállalkozások működési stratégiájával kapcsolatos döntéshozatal értékelésére, az abban való részvételre és annak befolyásolására.
4. A tanuló képes beépíteni fogyasztási szokásaiba a szegénység csökkentés, a társadalmi igazságosság és az anti-korrupció szempontjait.
5. A tanuló képes megoldások kezdeményezésére a szegénységgel összefüggő rendszerszintű problémák kezeléséhez.
Javasolt témakörök az 1. FFC-hez – „A szegénység felszámolása”
· Szegénység fogalma
· Az extrém szegénység és extrém gazdagság globális, nemzeti és helyi eloszlása.
· A szociális védelmi rendszerek és intézkedések jelentősége.
· A gazdasági forrásokhoz, valamint az alapvető szolgáltatásokhoz; a föld, a birtok, ingatlan, természeti források egyéb formáinak birtoklásához és felügyeletéhez; a megfelelő új technológiák és a pénzügyi szolgáltatásokhoz, ideértve a mikro-finanszírozást is való hozzáférés egyenlő jogának jelentősége.
· A szegénység, természeti veszélyek, klímaváltozás és egyéb gazdasági, társadalmi és környezeti veszélyek közötti összefüggések.
· A szegénységgel összefüggő munkakörülmények, mint a kizsákmányoló üzemek, gyerekmunka és modernkori rabszolgaság.
· A szegények és veszélyeztetett körülmények között élők rezilienciája.
· A szegénység következményei, mint az alultápláltság, gyermek- és anyahalandóság, bűnözés és erőszak.
· Az együttműködés fejlesztése.
· Szegénység megelőzési és a nők felzárkóztatására érzékeny fejlesztési stratégiákon alapuló helyi, nemzeti és globális keretszerződések.
Ötletek tanulási megközelítéshez és módszertanhoz az 1. FFC-hez – „A szegénység felszámolása”
· Iskolák közötti partnerség kialakítása a világ különböző régióiban (észak és dél).
· Helyi és globális szegénységről szóló tudatosság növelő kampány tervezése és kivitelezése.
· Fair trade termékeket árusító diákcég tervezése és működtetése.
· A helyi civil szervezetekkel, magánvállalkozókkal és/vagy közösségi csoportokkal stb. együttműködve olyan helyi szolgáltatás megtervezése és kivitelezése, ami a szegények tanítására és/vagy elhelyezkedési esélyeik növelésére irányul, csökkenti veszélyeztetettségüket, növeli a rezilienciájukat.
· Esettanulmány készítése egy kiválasztott országban a szegénységről és a gazdagságról (irodalom alapján), vagy helyi szinten (terepmunka, interjúk stb. segítségével).
· Szegénységről szóló gyakornoki lehetőségek.
· Felmérésen (kérdőívezésen) alapuló projekt a következő témában: „Csökken-e vagy nő a szegénység?”
2. „Iskolakertünk termékei”
Kiállítási lehetőség iskolakertek számára a III. Országos Iskolakert-hálózati Találkozón
Időpont: 2017. 09. 30.
A III. országos találkozón kiállítóként olyan iskolák képviselőit várják, akik szeretnék megmutatni feldolgozott/továbbgondolt iskolakerti termékeiket, értékes fogott magjaikat. Kiállításra várnak minden olyan elkészült eszközt, képet, feldolgozott élelmiszert, ajándékot, stb., aminek alapja iskolakertben megtermelt növény.
A jelentkező kiállítók a találkozó ideje alatt kis asztalokat rendezhetnek majd be, melyen elhelyezhetők a termékek vagy azok fényképes változatai.
Akik szeretnének élni a kiállítási lehetőséggel, jelezzék azt külön e-mailben 2017. szeptember 20-ig:
Tárgymegjelölés: „Iskolakertünk termékei”
Jelentkezéskor meg kell írni, hogy milyen termékeket terveznek kiállítani.
További információk:
· a standok berendezésére 30-án reggel lesz lehetőség;
· a kiállítók az asztalon jelenítsék majd meg az iskola és település nevét;
· minden kiállító készítsen termékeiről egy A5-ös formátumú reklámanyagot/szóróanyagot és azt 100 pld-ban helyezze el a standján, hogy azt az érdeklődők magukkal vihessék
3. I. Kárpát-medencei Magyar Iskolakertek Szakmai Fóruma
Időpont: 2017. szeptember 29.
Helyszín: Lakitelek Népfőiskola
Ez az esemény korlátozott számban (terem kapacitás kb. további 20 fő befogadását teszi lehetővé), csak az Iskolakert-hálózat tagjai számára nyitott.
12.00 – 13.00 Regisztráció, ebéd
13.00 – 13.10 Köszöntő
Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, a Lakitelek Népfőiskola alapítója
13.10 – 13.40 Bemutatkozik az Iskolakertekért Alapítvány
Dr. Halbritter András Albert, Mátyás Izolda, Pauliczky Nóra
– Iskolakertekért Alapítvány
13.40 – 15.20 Gyerek-kertek, iskolakertek a Kárpát-medencében – bemutatkozás, körkép
A Kárpát-medencei magyar lakta területek képviselőinek bemutatkozása
(Felvidék, Kárpátalja, Erdély, Vajdaság, Horvátország, Muraköz, Burgenland)
15.20 – 15.40 Szünet, büfé – „Színes Iskolakert” c. kiállítás megtekintése
15.40 – 16.40 MŰHELY – Iskolakert és képzőművészet
Műhelyvezető: Szelesné Kása llona képzőművész, iskolakert vezető, Lakitelek
16.40 – 17.10 A Dévai Szent Ferenc Alapítvány gyerekkertjeinek bemutatása
Böjte Csaba, Dévai Szent Ferenc Alapítvány
17.10 – 17.30 Pályázati lehetőségek a Kárpát-medencei kapcsolatok építésére
Földművelésügyi Minisztérium
Balassi Intézet
17.30 – 17.45 Kárpát-medencei Tündérkert mozgalom és iskolakertek kapcsolódási lehetőségei
Ambrus Lajos, Tündérkert mozgalom
17.45 – 18.45 Az iskolakert feladata az egyes országokban, kapcsolódási lehetőségek a
magyarországi Iskolakert-hálózat munkájához – beszélgetés
18.45-19.30 Vacsora
Bővebb információ: http://www.iskolakertekert.hu/
Iskolakertekért Alapítvány: info@iskolakertekert.hu
Iskolakert-hálózat: iskolakert.halozat@gmail.com
4. III. Országos Iskolakert – hálózat Találkozó
Időpont: 2017. szeptember 30.
Helyszín: Lakitelek Népfőiskola
Az országos találkozóra jelentkezni az alábbi linken van lehetőség 2017. szeptember 25-ig:
https://goo.gl/forms/71pa3pmeEOTRVBv33
8.45 – 9.30 Regisztráció
9.30 – 9.35 Köszöntő – Pauliczky Nóra, Iskolakertekért Alapítvány
9.35 – 9.45 Beszámoló az Iskolakertekért Alapítvány elmúlt 1 évének tevékenységéről
Mátyás Izolda – Iskolakertekért Alapítvány
9.45 – 10.00 Iskolakertek szerepe az FM városi agrárstratégiájában
Hegedűs Gábor – Fölművelésügyi Minisztérium
10.00 – 10.25 Iskolakert és oktatás sokoldalú összefonódása
Lakiteleki Eötvös Loránd Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Színes kertjének bemutatkozója – Szelesné Kása Ilona, a Színes kert vezetője
10.25 – 10.35 Iskolakertekért Díj 2017 – átadó
Dr. Halbritter András Albert – Iskolakertekért Alapítvány, alapító
10.35 – 11.10 Szünet – „Iskolakerti termékek” kiállítás megtekintése és tájfajta vetőmag börze – büfé
11.10 – 11.55 Nemzetközi jógyakorlatok I. – Iskolakertek Csehországban
Martin Kříž, Ekocentrum Chaloupky
11.55 – 12.15 Nemzetközi jógyakorlatok II. – Iskolakertek Németországban
Dr. Halbritter András Albert, Iskolakertekért Alapítvány
12.15 – 12.35 Nemzetközi jógyakorlatok III. – Iskolakertek Ausztriában
Angelika Mayer, Pädagogische Hochschule Burgenland
12.35 – 13.35 Ebédszünet
13.35 – 14.00 Utazás a Lakiteleki Eötvös Lóránd Általános Iskolához (külön busszal)
Helyszín: Lakiteleki Eötvös Lóránd Általános Iskola és AMI
14.00 – 14.45 MŰHELY I.
14.45 – 15.30 MŰHELY II.
15.30 – 16.15 MŰHELY III.
16.15 – 16.30 Összefoglalás, beszélgetés, zárszó
A MŰHELYMUNKÁK:
A műhelymunkák során a résztvevők 3 csoportra osztva (kb. 30-35 fő/ csoport) dolgoznak, forgó rendszerben, tehát minden csoport részt vesz mindegyik műhelyfoglalkozáson.
A műhelymunkák témái:
1. Természettudományi gyakorlatok az iskolakertben – alsó tagozatos korosztály számára
Csongrádi Széchenyi István Általános Iskola műhelye
2. Természettudományi gyakorlatok az iskolakertben – felső tagozatos korosztály számára
Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola műhelye
3. A Színes Kert bemutatása – növényi tinta készítése
Bemutatásra kerül a helyi iskolakert, annak festő- és gyógynövényei. A műhely keretében a résztvevők rövid betekintést nyernek a növényből színes tinta készítésének folyamatába.
Szelesné Kása Ilona műhelye
5. TeSzedd! c. akció szept. 15-17. között
A TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért akció ma hazánk legnagyobb önkéntes mozgalma. Idén immár hetedik alkalommal valósul meg. A szemétgyűjtési akció keretében szerte az országban „nagytakarítanak” a TeSzedd! önkéntesei. Azért szervezik meg ezt a mozgalmat minden évben, hogy közösen megtisztítsák szűkebb-tágabb környezetünket.
Bővebb információ: http://szelektalok.hu/teszedd/
6. Patak menti Portrék – BISEL országos verseny 2017 -2018.
VERSENYFELHÍVÁS
A Földművelésügyi Minisztérium BISEL – Bioindikáció az iskolai oktatásban programja kapcsán Patak menti Portrék címmel az élőhely világnaptól a víz világnapjáig tartó országos versenyt hirdet.
Célcsoportja: általános iskolák, szakképző iskolák és gimnáziumok 7-14. évfolyamot végző tanulói, 2 korcsoportban értékelve: 7-9. és 10-14. évfolyam. A versenyre 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.
A verseny célja: A felszíni édesvizek fontosságának megismerése, a vizes élőhelyhez kapcsolódó biológiai sokféleség vizsgálata. A BISEL módszer népszerűsítése.
A verseny felépítése:
A verseny három fordulóból és egy országos döntőből áll. A http://bisel.hu/verseny oldalon megjelenő feladatok megoldásait online kell elküldeni az egyes fordulóknál meghatározott módon, a feltüntetett határidőig. A versenyre való jelentkezéshez e-mailben történő regisztráció szükséges.
I. forduló:
Az élőhely világnaphoz kapcsolódó terepi vizsgálat elvégzése, kapcsolódó programokkal, sajtómegjelenéssel.
Terepi vizsgálat hete: 2017. szeptember 25 – október 1. (élőhely világnap)
Beküldési határidő:
· beszámoló beküldése: 2017. október 7.
· sajtómegjelenés beküldése: 2017. november 1.
II. forduló:
Játékos elméleti feladatsor, online kitölthető válaszlappal
Megjelenés: 2017. november 13. 14:30
Beküldési határidő: 2017. november 17. 15:00
III. forduló:
Az első forduló során vizsgált patakban található makrogerinctelenek, növények és a part menti növények fajszintű bemutatása egy kreatív terepi határozóban alaktani leírással és az életmódjuk rövid jellemzésével.
Forduló megnyitása: 2017. december 1.
Beküldési határidő: 2018. január 17.
Döntő
2018. február 17-én közzétesszük az addigi eredményeket, a két korcsoport 10-10 legjobb csapata pedig meghívást nyer a döntő fordulóra. Várhatóan 2018. március 22-én, a víz világnapján a döntőben a csapatoknak egy 3-5 perces prezentációban kell bemutatniuk a vizsgált patakszakaszt a terepi határozójuk segítségével. Korcsoportonként az első három helyezett munkáját díjazzuk a döntő napján.
Jutalmazás:
· Ingyenes Nemzeti Parkba szóló belépő és részvétel egy nemzeti parki programon
· Tárgy- és könyvjutalmak
A fordulónkénti feladatok, további részletek a versenyről, valamint a pontos versenyszabályzat szeptember elsejétől folyamatában jelennek meg a http://bisel.hu/verseny oldalon.
7. Felhívás játéktesztelésre
Új partok – a demokrácia játéka
A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány nagy örömmel invitál minden érdeklődő szakembert a demokratikus és fenntarthatósági kérdésekkel foglalkozó online játékának tesztelésére!
A „NAURU GAME – a fiatalok aktív állampolgárságáért” című nemzetközi projektünkben egy olyan innovatív szimulációs játék (Új partok – a demokrácia játéka) fejlesztésén dolgozunk, amely során a fiatalok (és a felnőttek is!) játszva tapasztalhatják meg a demokratikus folyamatok összetettségét és sokszínűségét, annak környezeti és fenntarthatósági szempontjait. A játék mellé kidolgozunk javaslatokat arra vonatkozóan is, hogy a fiatalokkal foglalkozó szakemberek milyen módon tudják tudatosítani a játék során megélt élményeket.
A játéktesztelésre olyan szakembereket várunk, akik felhasználnák ezt az eszközt fiatalokkal (13-20 évesek) való munkájuk során. Egy közös játékot követően szeretnénk visszajelzést kérni a résztvevőktől a tapasztalatokról.
Az esemény időpontja és helyszíne:
2017. október 6., 10:00 – 16:00, Budapest (a pontos helyszín még szervezés alatt)
Az eseményre 20 főt tudunk fogadni, így kérjük, amennyiben felkeltette érdeklődését a program, a következő e-mail címen jelezze részvételi szándékát:
zsuzsa.vastag@rogersalapitvany.hu
8. OMÉK 2017 – mYnest bemutató
2017. szeptember 20-24. között kerül megrendezésre a 78. OMÉK 2017 rendezvény, ahol a G pavilon 104 i standján mutatják be a Nádland Kft és Máté Bence természetfotós, valamint Dr. Bálint György (Bálint gazda) által közösen tervezett, fejlesztett környezeti nevelési eszközöket: a mYnest-et és az iskola/óvoda kertet.
Az eszközök szabadon kipróbálhatók, valamint az alábbi időpontokban bemutatókat tartanak, amelyre regisztrálni szükséges:
Ingyenes belépő felsőoktatásban oktatóknak és hallgatóknak:
http://www.omek2017.hu/egyetemi-foiskolai-hallgatoknak-es-oktatoknak/
Ingyenes belépő óvodai és iskolai csoportoknak:
http://www.omek2017.hu/iskolas-csoportoknak/
A rendezvény megközelíthető: http://www.omek2017.hu/kapcsolat/
FB: https://www.facebook.com/mynestbird/?fref=ts, https://www.facebook.com/iskolakertprogram/?fref=ts
Blog: https://www.mynest.hu/blog/,
http://www.iskolakertprogram.hu/blog/
WEB: https://www.mynest.hu/, http://www.iskolakertprogram.hu/
9. I-DigStories projekt és a digitális történetmesélés
Az Anthropolis Egyesület és – olasz, brit, lengyel – partnerei az "IDigStories" Európai uniós projekt keretében létrehoztak két olyan oktatási segédanyagot, melyek segítségével megismerhető a digitális történetmesélés elméleti háttere és gyakorlati módszertana.
A „Képzési útmutató" elérhető az alábbi linken:
http://idigstories.eu/hu/digitalis-tortenetmeseles-gyakorlatban/
Az „Eszköztár" letölthető az alábbi linken:
http://idigstories.eu/wp-content/uploads/2017/06/IDIGSTORIES_TOOLKIT_HUN.pdf
A projekt honlapján megismerhetők a projekt során készült filmek is: http://idigstories.eu/hu/
Anthropolis Egyesület
anthropolis.iroda@gmail.com
10. Interkulturális képzés oktatási területen dolgozók számára
A hat napos bentlakásos képzés a résztvevők számára ingyenes (vidéki résztvevők számára utazási költséget is biztosítanak).
A képzés akkreditált, a pontértéke: 60.
A képzés célja:
Az oktatási területen dolgozó szakemberek interkulturális kompetenciájának fejlesztése, a kulturális különbségekből adódó konfliktusok könnyebb megértése, a kulturális sokszínűségből fakadó lehetőségek és előnyök felismerése.
Mikor?
2017. október 26-27., november 16-17. és november 30 – december 1.
További részletek és jelentkezés:
A képzésfelhívás itt olvasható, jelentkezni pedig ezen a linken lehet.
További információ Németh Andreánál az andrea.nemeth@artemisszio.hu címen, illetve a 06 70 4207362 telefonszámon.
Artemisszió Alapítvány
11. Klubfoglalkozások a Budapesti Művelődési Központban
1119 Budapest, Etele út 55./A
Szeptember 15. 18 óra
Egészséges élet – egészséges étel
Benkovics Péter előadása
(500 Ft/ alkalom)
Információ: Pongrácz Éva 371-2787
Szerénke Cicabarát Klub
Szeptember 29. 18 óra
Cicafajták és tulajdonságaik
dr. Thuróczy Julianna előadása
helyszín: V., Semmelweis u. 17.
(500 Ft/ alkalom)
Információ: Pongrácz Éva 371-2787
Kertészkedők klubja
Szeptember 26. 15 óra
Látogatás a Budai Arborétumba
(díjmentes)
Információ: Simonné Nagy Ágnes 371-2760
_________________________
Kérjük, a megjelenésre küldött híreket a továbbiakban doc vagy docx
formátumban küldjék! Köszönjük.
A hírlevélben megjelent hírekkel kapcsolatos véleményeket, észrevételeket várjuk a varga.attila@ofi.hu, vagy a saly.erika@ofi.hu címre.
Mielőtt kinyomtatná ezt az email-t, kérjük, gondoljon környezetére! Before printing this e-mail, please consider environment protection!