From: Hegedűs Mihály [mailto:Hegedus.Mihaly@ofi.hu] On Behalf Of honlap
Sent: Thursday, August 24, 2017 11:11 AM
Subject: Az Ökoiskola Hálózat 455. hírlevele
Az Ökoiskola Hálózat 455. hírlevele 1. Fenntarthatóságra nevelés – 1/2017 (FN 1/2017) 2. Segédanyagok ökopedagógusoknak 3. Patak menti Portrék – BISEL országos verseny 4. Világ Legnagyobb Tanórája 2017. szeptember 18-24. 5. Erdővarázs 6. A természetről, társadalomról, közösségről és felelősségről (konferencia) 1. Fenntarthatóságra nevelés – 1/2017 (FN 1/2017) Az UNESCO, mint az ENSZ oktatással foglalkozó része, felhatalmazást kapott arra, hogy koordinálja és vezesse a 2030-as globális oktatási keretrendszert, részeként annak a globális folyamatnak, ami a szegénység felszámolására irányul a 17 fenntartható fejlődési célon (FFC, angolul: SDG) keresztül. Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete elkészítette az UNESCO: Fenntartható fejlődési célok oktatása – Tanulási célok (2017) című kiadványának fordítását. Az eredeti angol nyelvű változat itt elérhető: unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf . A kiadvány elsősorban az oktatásban dolgozók számára készült útmutató. Mind a 17 FFC-hoz meghatározza a részletes tanulási célokat (16 évesnél idősebb életkorra, fiatal felnőttkorra fókuszálva), valamint témaköröket és tanulási tevékenységeket ajánl. Az ökoiskolák és ökopedagógusok számára különösen érdekes lehet a dokumentum, amely várhatóan egy évtizedre meghatározhatja a környezeti/fenntarthatóságra nevelésről folyó diskurzust. Ezért már a publikálás előtt részleteket szeretnénk megosztani az Ökoiskola Hírlevél olvasóival. A közös fenntarthatósági kulcskompetenciákkal kezdjük (ld. de Haan, 2010; Tieckmann, 2012; Weik et al., 2011). A fenntarthatóság kulcskompetenciái Rendszergondolkodás: összefüggések felismerése és megértése, összetett rendszerek elemzése, a rendszerek különböző részekhez és mértékekhez illeszkedésének mérlegelése, a bizonytalanság kezelése. Előrejelzés: a többféle jövőbeli kimenet megértése és értékelése (a lehetséges, a valószínű és a kívánatos); saját jövőképeket megalkotása; az elővigyázatosság elvének alkalmazása; a tettek következményeinek becslése; kockázatok kezelés e és megbirkózás a változásokkal. Normatív kompetencia: az a képesség, hogy megértsük és visszaadjuk azokat a normákat és értékeket, amelyek az emberi tettek alapjai; hogy tárgyaljunk a fenntarthatósági értékekről, elvekről, távlati és közvetlen célokról az érdekkonfliktusok, a kölcsönös összefüggések, a bizonytalan ismeretek és ellentmondások tükrében. Stratégiai kompetencia: a további fenntarthatóságot biztosító innovatív tevékenységek közös fejlesztésének és végrehajtásának képessége helyi szinten és távolabb. Együttműködés: másoktól tanulás; mások igényeinek, szempontjainak és cselekedeteinek megértése és tiszteletben tartása (empátia); mások megértése, kapcsolódás hozzájuk és érzékenység irányukban (empátiás vezetés); konfliktuskezelés csoportban; együttműködő és részvételi problémamegoldás támogatása. Kritikus gondolkodás: a normák, megszokott gyakorlatok és vélemények megkérdőjelezésének képessége, reflexió a saját értékekre, felfogásra és cselekvésekre; és állásfoglalás a fenntarthatósági diskurzusban. Öntudatosság: az a képesség, hogy a helyi közösségben és a (globális) társadalomban saját szerepünkre reflektáljunk; hogy folyamatosan értékeljék és fenntartsuk cselekvő motivációnkat; és foglalkozzunk érzéseinkkel és vágyainkkal. Integrált problémamegoldás: az előző kompetenciák integrálásával átfogó képesség különböző problémamegoldó keretek alkalmazására a komplex fenntarthatósági problémákhoz, és életképes, befogadó és méltányos megoldási lehetőségek kialakítása, melyek segítik a fenntartható fejlődést. A következő Ökoiskola Hírlevélben folytatjuk, a 17 cél valamelyikének pedagógiai bemutatásával. 2. Segédanyagok ökopedagógusoknak Miközben továbbra is elérhető az EKE OFI honlapján az elmúlt időszakban kiadott többféle segédanyag (ld. http://ofi.hu/letoltheto-dokumentumok és http://ofi.hu/okoiskola-nevelesi-oktatasi-program), az aktuális tanév tervezéséhez javasoljuk, hogy az ökoiskolák illesszék munkatervükbe a Natura 2000 érték- és ismeretkört. Ehhez a Natúrázzunk! sorozat két munkafüzetét (Foglalkoztató az 5-8 éveseknek, Rejtvényfüzet a 9-15 éveseknek) az iskolák által kért példányszámban ingyenesen biztosítani tudjuk, amennyiben igényükkel jelentkeznek Könczey Rékánál (konczey.reka@ofi.hu), és gondoskodnak majd a szállításról. A füzetek ötvenesével csomagolva vannak. Az EKE OFI költözése miatt az átvétel csak később (kb. október közepétől) tervezhető. A munkafüzetek és tanári mellékleteik: Foglalkoztató: http://ofi.hu/kiadvany/naturazzunk-foglalkoztato-fuzet-zold-ovodasoknak-es-okoiskolasoknak Rejtvényfüzet: http://ofi.hu/node/180186 3. Patak menti Portrék – BISEL országos verseny VERSENYFELHÍVÁS 2017 -2018. A Földművelésügyi Minisztérium BISEL – Bioindikáció az iskolai oktatásban programja kapcsán Patak menti Portrék címmel az élőhely világnaptól a víz világnapjáig tartó országos versenyt hirdet. Célcsoportja: általános iskolák, szakképző iskolák és gimnáziumok 7-14. évfolyamot végző tanulói, 2 korcsoportban értékelve: 7-9. és 10-14. évfolyam. A versenyre 4 fős csapatok jelentkezését várjuk. A verseny célja: A felszíni édesvizek fontosságának megismerése, a vizes élőhelyhez kapcsolódó biológiai sokféleség vizsgálata. A BISEL módszer népszerűsítése. A verseny felépítése: A verseny három fordulóból és egy országos döntőből áll. A bisel.hu/verseny oldalon megjelenő feladatok megoldásait online kell elküldeni az egyes fordulóknál meghatározott módon, a feltüntetett határidőig. A versenyre való jelentkezéshez e-mailben történő regisztráció szükséges. I. forduló: Az élőhely világnaphoz kapcsolódó terepi vizsgálat elvégzése, kapcsolódó programokkal, sajtómegjelenéssel. Terepi vizsgálat hete: 2017. szeptember 25 – október 1. (élőhely világnap) Beküldési határidő: · beszámoló beküldése: 2017. október 7. · sajtómegjelenés beküldése: 2017. november 1. II. forduló: Megjelenés: 2017. november 13. 14:30 Beküldési határidő: 2017. november 17. 15:00 III. forduló: Az első forduló során vizsgált patakban található makrogerinctelenek, növények és a part menti növények fajszintű bemutatása egy kreatív terepi határozóban alaktani leírással és az életmódjuk rövid jellemzésével. Forduló megnyitása: 2017. december 1. Beküldési határidő: 2018. január 17. Döntő Jutalmazás: · Ingyenes Nemzeti Parkba szóló belépő és részvétel egy nemzeti parki programon · Tárgy- és könyvjutalmak A fordulónkénti feladatok, további részletek a versenyről, valamint a pontos versenyszabályzat szeptember elsejétől folyamatában jelennek meg a http://bisel.hu/verseny oldalon. 4. Világ Legnagyobb Tanórája 2017. szeptember 18-24. Kedves Pedagógus! Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) szakmai támogatásával a köznevelésben 2017. szeptember 18-24. között valósul meg a Világ Legnagyobb Tanórája program, amelyet az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára. A program célja a 17 újonnan megfogalmazott fenntarthatósági Globális Célok megismertetése a gyerekekkel. A kezdeményezés globális partnerei az UNICEF, valamint az UNESCO. Magyarország a szervezők felkérésére idén harmadszor csatlakozott a kezdeményezéshez. Az idei tanévben az élelmiszerekkel, táplálkozási szokásokkal kapcsolatos fenntarthatósági témák kerülnek középpontba. Kérjük, idén is csatlakozzon iskolájával a Világ Legnagyobb Tanórája kezdeményezéshez, regisztrálja iskoláját a honlapon: www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/regisztracio ! A tanórát az általános- és középiskolák minél több osztályában javasoljuk megtartani normál tanítás keretek között. A Világ Legnagyobb Tanórája tananyagát és kiegészítő anyagait az ENSZ koordinálásával egy szakértői csapat készíti el és a főbb világnyelveken teszik elérhetővé. Magyarra fordítás és lektorálás után az anyag változatlan tartalommal áll rendelkezésre a résztvevő iskolák számára. Mind a tananyag, mind a kiegészítő anyagok csak on-line, letölthető formában érhetők el, azok nyomtatása az iskolában történik. A kezdeményezéshez kapcsolódva az általános iskolák alsó tagozatos diákjai a MESETÁL rajzpályázaton keresztül megismerhetik a táplálkozáshoz kapcsolható globális problémákat; a felső tagozatos diákok számára készített Sztárzöldség interjúpályázatban felhívjuk a gyerekek figyelmét a felelős és kiegyensúlyozott élelmiszerfogyasztásra. Középiskolás csoportok az Ökobuli tervezőpályázaton vehetnek részt, ahol egy olyan rendezvényt kell megtervezniük, amely megfelel a fenntarthatóság követelményeinek. A pályázatokról bővebben itt tájékozódhat: www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/palyazatok/ . Kérjük, ismertesse a kezdeményezést minél több kollégájával, és tegye lehetővé, hogy minél több osztályban kerüljön megtartásra a tanóra, továbbá, hogy az iskolájukból minél több diák vegyen rész a pályázatokon! A www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu honlapon az eseménysorozat minden információja elérhető, a tanórák anyagai és segédanyagai is innen tölthetők le. További információ: Néder Katalin, e-mail: temahet@pontvelem.hu telefon: 20/412-60-39 5. ERDŐVARÁZS – ingyenes részvétel mellett nyerj osztálykirándulást! Idén is beköltözik az erdő a belvárosba! Ökoiskolákból érkező, alsó tagozatos iskolás csoportok jelentkezését várja 2017. szeptember 8-án, pénteken 13:00-tól vagy szeptember 9-én, szombaton 10:00-től a Szabadság téren zajló „Erdővarázs” családi nap erdei iskola programjaira az eseményt lebonyolító Országos Erdészeti Egyesület. Interaktív erdei kincsestár és népszerű színpadi programok várják mindazokat az iskolás csoportokat, akik számára fontos a magyar erdők sokszínű, értékes természeti környezete. A természetvédelem, az ökoturizmus, az erdei növény- és állatvilág, az erdész különleges munkája, az erdei vasutak, és az erdészeti erdei iskolák mind-mind megelevenednek az állami erdőgazdaságokat bemutató ingyenes rendezvényen. A tavalyi siker után az Erdővarázs Családi Napon 2017-ben ismét erdész szakemberek mutatják be az erdő varázslatos világát az érdeklődő iskolások számára. Összesen 15 tematikus sátorban két-két erdőgazdaság biztosít az erdészeti erdei iskolák pedagógiai programján alapuló foglalkozásokat és bemutatókat egy-egy fontos erdészeti tevékenységi terület megismeréséhez. A szervezett erdei iskola programokra idén két időpontban lehet jelentkezni. A szervezett foglalkozásokon kívül is a rendezvény szabadon látogatható. Szervezett erdei iskola foglalkozások időpontja: 2017. szeptember 8. (péntek) 13:00-16:15 vagy 2017. szeptember 9. (szombat) 10:00-12:00 Helyszín: Budapest, Szabadság tér (V. kerület) Pénteki program: 13:00-15:00 Iskolásoknak szóló szervezett erdei iskola programok 15:00 Megnyitó, nyereménysorsolás a résztvevő iskolák között 15:30-16:15 Csörömpölők Együttes koncertje 16:15 Iskolásoknak szervezett programrész vége, utána a rendezvény szabadon látogatható 17:30-18:15 Rutkai Bori Banda koncert 19:30-20:30 Ferenczi György és a Rackajam koncert Szombati program: 10:00-12:00 Erdei iskolai foglalkozás szervezett iskolai csoportok számára 11:00-11:30 Állati jó bemutató 12:00-12:45 Bab társulat: Óriásbábos utcaszínház 14:30-15:15 Kiskalász zenekar koncert 16:00-17:00 Fabula Bábszínház 17:00-19:00 Nincs kifogás: vadfogás! – Vadhúsidomárok a II. Erdővarázs Családi Napon 17:30-17:45 Vadászkamara Kürtegyüttes 19:30-20:30 GÓBÉ zenekar koncert A 15 sátor tematikája:
A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.
NYEREMÉNYEK, AJÁNDÉKOK
Pénteken az erdei iskola program a 16.15-kor végződő Csörömpölők Együttes koncerttel zárul, aminek a végén lufi osztás lesz. Ekkor érdemes visszaindulni az iskolába, illetve ekkorra lehet a helyszínre hívni a szülőket, ha onnan viszik haza a gyerekeket. Azok a csoportok, akik az esetleges túljelentkezés miatt lemaradnak a szervezett programokról, pénteken 15.00 órától vagy a szombati napon 10.00-21.00 között szabadon részt vehetnek a Családi Nap programjain. Csoportok érkezését ebben az esetbe is érdemes előre jelezni a szervezőknek az erdovarazs@oee.hu címen. Szeretettel várjuk a diákokat és a pedagógusokat az Erdővarázs Családi Nap rendezvényein, melynek részletes programja a www.erdovarazs.hu oldalon olvasható. Lomniczi Gergely főtitkár Országos Erdészeti Egyesület 6. A természetről, társadalomról, közösségről és felelősségről fog szólni a Budapesten 2017 szept. 30-án megrendezendő Konferencia. Ferenc pápa 2015 őszén adta közre a Laudato sí – Áldott légy – kezdetű enciklikát. Az enciklika címe Assisi Szent Ferenc imájára utal: „Áldott légy, uram, földanya-nővérünkért, ki fenntart és ellát minket, gyümölcsöket terem, színes virágokat és füvet!”; és azzal a gondolattal indít, hogy a földi javak felelőtlen használata miatt „a legelhanyagoltabb és legsanyargatottabb szegények közé sorolhatjuk a mi elnyomott és elpusztított Földünket”. Néhány fejezetcím az enciklikából: „Ami közös otthonunkkal történik” [környezetszennyezés, biodiverzitás-csökkenés, az életminőség romlása, világméretű egyenlőtlenség], „A teremtés evangéliuma”, „A technokrata paradigma”, „Kulturális ökológia”, „A közjó alapelve”, „Ökológiai nevelés és lelkiség”, „Ökológiai megtérés”. A környezeti nevelés „régi motorosaként” mondom, hogy a fenntarthatóságra nevelés régóta nem kapott akkora támogatást („hátszelet”), mint most ezzel az enciklikával. Ez a mű szinte a teremtésvédelem vezérkönyve. (A Szent István Társulat kiadásában magyarul is olvasható.) Ősszel a Laudato sí harmadik éve kezdődik; erre való figyelmez(tet)ésként a Hetvenkét Tanítvány Mozgalom (T72) a HÁLÓ egyesület segítségével konferenciát szervez, amely alapvetően az enciklikából következő feladatok számbavételérőól szól. Katolikusok a kezdeményezők, de – megértve Ferenc pápa mindannyiunknak szóló üzenetét – nyitott lélekkel, ökumenikus szellemben gondolkodnak. A konferencia szervezői azt is jól látják, hogy a Föld-védelem sikere végső soron szemléletformálási kérdés; ezért érthető, hogy a környezeti/teremtésvédelmi nevelés témaköre kiemelt helyet kap a programban. Figyelemre méltó a konferencia (tervezett) címe is: „Nem valami szabadon választható feladat!” Ez egyébként az enciklika egyik mondata, s arra figyelmeztet, hogy a „Föld-védelem” nem esetleges feladatunk, hiszen a jövőnkről van szó. _________________________ Kérjük, a megjelenésre küldött híreket a továbbiakban doc vagy docx formátumban küldjék! Köszönjük. A hírlevélben megjelent hírekkel kapcsolatos véleményeket, észrevételeket várjuk a varga.attila@ofi.hu, vagy a saly.erika@ofi.hu címre.
|
||||
Impresszum Magyarországi Ökoiskolák Hálózata Ön hírlevelünk számát kapta. Az Ökoiskola hírlevél címlistájára feliratkozni, onnan leiratkozni a http://regi.ofi.hu/okoiskola/hirlevel oldalon tud. Kiadja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 3516 példányban. |
Mielőtt kinyomtatná ezt az email-t, kérjük, gondoljon környezetére! Before printing this e-mail, please consider environment protection!
Mielőtt kinyomtatná ezt az email-t, kérjük, gondoljon környezetére! Before printing this e-mail, please consider environment protection!